7:00 ging de wekker. Naast de standaard zaken als ontbijten
, tenten afbreken en motoren bepakken was het tweede pech geval een feit. Klaas
trok de voedingskabel van de portofoon van de stekker af wegen het ontbreken
van een trekontlasting. Even de kabel
erop schroeven lukt niet, alleen solderen is een optie. Ondanks dat Marco en
Rob aan het minimaliseren waren bleken ze beiden een gassoldeerbout en tin bij
zich te hebben. Na wat geklooi met afstrippen van de draadjes en de verroeste
stekker openen door Klaas, soldeerde Rob de draadjes eraan terwijl Marco de
soldeerbout in positie hield en Klaas toezicht hield op het vakmanschap. Klaas
monteerde de stekker weer en hij had gelukkig ook weer spanning op de porto.
Het hele grapje kostte toch weer een half uurtje extra en zo gingen we ongeveer
9:05 van start.
Nauwelijks 500 m vanaf de camping begon de weg meteen stevig
te klimmen. We waren op weg naar de Grossglöckner. Daar moet je tol betalen. We
waren trouwens niet meteen aan de beurt, want we werden 50 meter voor de kassa
voorbij gestoken door twee asociale dames op een R1200GS. Vol adrenaline een elke
keer wild gassend om hun stoere open uitlaat te demonstreren en met slippende
koppeling een plaatsje opschuivend richting kassa. Je moet trouwens wel flink in de buidel
tasten, want voor € 22,00 p.p mag je door de tolpoort. Je krijgt als troost een
stikker, folder en de mededeling dat de pas gesloten is en pas om 10:00 uur
open gaat wegens de sneeuwval. Onderweg naar de top sloegen we rechtsaf bij een
rotonde en kwamen zo wel op de top, maar niet bij de gletsjer. Daar kwamen we
pas achter op de top.
Daar stonden een paar oude tractoren van het Oostenrijkse
merk Steyr te ronken bij de ingang van de tunnel. Onder weg waren we er ook al
een paar tegengekomen. Ik dacht dat ze werden ingezet om de gevallen sneeuw te
ruimen, maar later bleek dat niet het geval. We wilden toch naar de Gletsjer
dus we daalden weer af. We hadden er genoeg voor betaald, dus een tijdje rondknorren op de wegen daar vonden we een
recht. Het was trouwens bokkoud op de berg en ook bij de gletsjer. Daar was
door de opwarming van de aarde niet meer zoveel van over als voorheen. Na 5
minuten en een paar foto’s gingen we tocht weer naar de tunnel. Aan de andere
kant was het veel kouder omdat daar de zon niet scheen. Op en na de top was het
een mierenhoop van oude tractoren. Tijdens de afdaling was het een grote file
van tractoren. Marco en Rob vonden het geweldig, Rob was ze na een kilometer
helemaal zat. Er kwam geen einde aan, bij de tolpoort bleek een evenement van
tractoren te zijn. De trekkertjes waren vaak in puike staat, maar sommigen
braakten dikke rookwolken uit, de bestuurders met stoere tractorpulling achtige
omhoogstaande RVS pijpen verstikten bijna zelf in de rook van hun eigen
tractor. Klaas verzocht al om een gasmasker en vroeg zich af waar de schone
Alpenlucht was gebleven. Marco heeft er heel veel van gefilmd.
Afijn. De Grossglöckner was een waardig begin van onze
Alpentoer. Verder hebben we de hele dag heerlijk gereden.
Weer een nieuw begrip is geïntroduceerd, neuzelrondjes ??
Wie kan omschrijven wat we hier mee bedoelen, wint eeuwige roem.
Het weer is fantastisch.
De temperatuur begint koud, daarna warm alles op, en doen we gaandeweg steeds
meer kledinglagen uit, na 16:00 uur koelt het weer af en rond 18:00 uur rijden
we een camping op. Met weer een paar extra laagjes aan zetten we de tent op en
koken we ons potje naast de tent in de schemer.
Oh, de GrossGlockner.......... vorig jaar gereden, ook naar de Edelweisspitze en vervolgens naar de gletsjer! Mooie herinneringen. Geweldig!
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Ingrid
Mannen ga zo door, erg leuk om te lezen!
BeantwoordenVerwijderenAntwoord op de quiz :-)
Neuzelrondje, ja dat kan meerdere betekenissen hebben...
1) Nauw besnuffelen van het rondje, goed in je opnemen wat je ziet;
2) Wat in je neus krijgen (iets rieken) tijdens het rondje (tractor uitlaat gas?);
3) Een niets veel zeggend rondje, je kan het aan je neus voorbij laten gaan...
Groetjes en verder nog veel plezier, Menno